Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki : Co się dzieje

Ile jest matematyki na pomarańczy?

16 października 2019 odwiedziła nas grupa uczniów z klas VII-VIII Szkoły Podstawowej w Czyżewie, realizująca projekt Bryły wokół nas w ramach kolejnej edycji konkursu mPotęga, oraz grupa uczniów z klasy VII Szkoły Podstawowej nr 51 w Białymstoku. Pierwszą godzinę zajęć poświęciliśmy odkrywaniu własności figur geometrycznych na powierzchni kuli pod hasłem: Ile jest matematyki na pomarańczy, ile jest matematyki na globusie? Drugą godzinę poświęciliśmy dowodzeniu twierdzeń.

Tworzymy Kluby Młodego Odkrywcy Matematyki!

W Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki usytuowanego przy Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu w Białymstoku tworzymy międzyszkolne Kluby Młodego Odkrywcy Matematyki:

Działanie Klubu Młodego Odkrywcy (KMO) polega na samodzielnym konstruowaniu przez uczniów wiedzy (w naszym przypadku matematycznej) poprzez pracę eksperymentalną wykonywaną w grupach. Koordynatorem krajowym programu KMO jest Centrum Nauki Kopernik. Wszystkie szczegóły dotyczące programu można znaleźć na stronie www.kmo.org.pl.

Uniwersytet w Białymstoku jest partnerem regionalnym Centrum Nauki Kopernik w programie KMO. Serdecznie zapraszamy zainteresowanych uczniów:

na spotkanie wstępne, podczas którego zaprezentujemy naszą wizję działania Klubów (m.in. tematykę zajęć na pierwsze miesiące przyszłego roku szkolnego), a także podyskutujemy o Waszych oczekiwaniach i sugestiach.

Spotkanie odbędzie się dnia 11 czerwca 2019 roku:

w siedzibie Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki w sali 3011 w budynku Wydziału Matematyki i Informatyki UwB na kampusie uniwersyteckim przy ulicy Ciołkowskiego 1M.

Na wakacjach spotkałem matematykę

Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki przy Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu w Białymstoku ogłasza konkurs Na wakacjach spotkałem matematykę.

Celem konkursu jest

Uczestnikami konkursu mogą być uczniowie szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, którzy potrafią poszukiwać aspektów matematycznych w otaczającym ich świecie, w warunkach wakacyjnych.

Zadaniem konkursowym jest utworzenie pracy w dowolnej technice graficznej, fotograficznej lub w formie tekstowej ukazującej dowolny aspekt matematyki napotkany w czasie wakacji. W przypadku prac plastycznych konieczne jest dodanie opisu słownego wyjaśniającego związek pracy z Królową Nauk oraz okoliczności spotkania z matematyką.

Prace konkursowe można zacząć tworzyć już od początku wakacji, a termin ich nadsyłania upływa 30 września 2019 roku. Prace oceniane będą w trzech kategoriach wiekowych:

Na wakacjach spotkałem matematykę - rozstrzygnięcie konkursu

Miło jest nam bardzo poinformować Państwa, że na konkurs wpłynęły 22 prace od 21 Autorów. Wszystkie prace są ciekawe i pokazują autentyczne zainteresowanie Autorów matematyką spotykaną w różnych miejscach i w różnym czasie.

A oto wyniki w poszczególnych kategoriach:

Serdecznie gratulujemy zwycięzcom, zaś do wszystkich pozostałych Autorów mamy przesłanie: czujcie się wyróżnieni, naprawdę na to zasłużyliście.

Uroczyste podsumowanie konkursu, na które będą zaproszeni wszyscy Autorzy wraz z opiekunami, planujemy zorganizować w drugiej połowie listopada 2019. Przygotowujemy wystawę wszystkich prac, a to wymaga trochę czasu. O szczegółowych terminach będziemy informować na stronie internetowej Wydziału Matematyki UwB oraz drogą mailową.

Czy natura korzysta z matematyki?

W dwie kolejne środy 23 października i 30 października 2019 gościliśmy klasy trzecie ze Szkoły Podstawowej z Zambrowa. Dnia 23 października do kolegów z Zambrowa dołączyli uczniowie z Prywatnej Szkoły Podstawowej Tekakwita w Wasilkowie, natomiast 30 października uczniowie klasy I a ze Szkoły podstawowej nr 51 w Białymstoku. Wspólnie zastanawialiśmy się, czy natura korzysta z matematyki, dyskutując i wykonując doświadczenia.

Zajęcia 23 października prowadzili dr Anna Rybak i dr Karol Pąk, zaś 30 października dr Anna Rybak.

Zajęciach dla uczniów z Augustowa

18 listopada 2019 odwiedzili nas uczniowie z klas pierwszych o profilu matematyczno-fizyczno-informatycznym z Liceum Ogólnokształcącego w Augustowie. Uczestniczyli w dwóch wykładach: matematycznym na temat różnorodnych zastosowań matematyki wygłoszonym przez dr Annę Rybak i informatycznym o tworzeniu filmów i uzyskiwaniu efektów specjalnych wygłoszonym przez mgra Adriana Jaszczaka.

Ile jest geometrii na pomarańczy?

23 listopada 2019 odwiedzili nas uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Mielniku i uczniowie z Salezjańskiej Szkoły Podstawowej w Sokołowie Podlaskim. Uczestniczyli oni w zajęciach warsztatowych na temat Ile jest geometrii na pomarańczy? Ile jest geometrii na globusie? Na jednym ze zdjęć można zobaczyć zapisane na tablicy problemy, które rozwiązywali. A może te właśnie problemy staną się inspiracją do przemyśleń dla odwiedzających naszą stronę?

Odwiedzają nas uczniowie z wielu szkół!

Ostatnio tyle się u nas dzieje, że nie nadążamy z publikowaniem relacji. Bardzo się cieszymy, że uczniowie różnych szkół z całego regionu tak chętnie przyjeżdżają do nas, aby w atrakcyjny sposób poznawać matematykę.

I tak, od ostatniego wpisu w tej zakładce miały miejsce u nas następujące wydarzenia:

Zbiorczo o naszych działaniach od ostatniego wpisu