Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki : My tropiciele matematyki

Klub Młodego Odkrywcy My, tropiciele matematyki rozpoczął działalność!

Dnia 11 czerwca 2019 roku odbyło się spotkanie uczniów klas V-VII szkół podstawowych zainteresowanych udziałem w Klubie Młodego Odkrywcy. Przybyły 34 osoby! Nie spodziewaliśmy się tak szerokiego oddźwięku, więc bardzo się cieszymy. Cieszymy się również z tego, że niektórzy uczniowie przybyli z rodzicami lub dziadkami. To dobrze wróży przyszłej współpracy międzypokoleniowej. Z niektórych szkół przybyły kilkuosobowe grupy uczniów pod opieką nauczycieli. To też dobry znak, ponieważ najwyraźniej nasza akcja rekrutacyjna została uznana przez szkoły za użyteczną.

Pierwsze zajęcia poprowadziła dr Justyna Makowska. Dotyczyły one teorii gier i polegały na poszukiwaniu strategii wygrywającej w popularnej grze w zapałki.

Klub "My, tropiciele matematyki" został już zarejestrowany na stronie kmo.org.pl. Oczywiście Klub nie może liczyć aż tylu członków (ze względów praktycznych), więc jeżeli do nowego roku szkolnego zapał uczestników nie wygaśnie i nadal będą nas tak tłumnie odwiedzać (co by nas bardzo ucieszyło), to będziemy dzielić się na grupy.

Harmonogram spotkań w przyszłym roku szkolnym ustalimy we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami we wrześniu 2019 i ogłosimy na stronie http://matinf.uwb.edu.pl/ckum.

Zapraszamy do współpracy wszystkich chętnych Rodziców i Opiekunów. Każdy z Państwa może poprowadzić zajęcia w Klubie, jeżeli ma ciekawy temat.

A teraz: dobrych, spokojnych, pełnych wypoczynku wakacji życzy zespół Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki!

Wieczny kalendarz

Dnia 30 września 2019 odbyły się kolejne zajęcia Klubu Młodego Odkrywcy My, tropiciele matematyki.

Rozwiązywaliśmy zadanie Wieczny kalendarz: W 1957 roku John Singleton opatentował kalendarz biurkowy, który miał pokazywać każdy dzień miesiąca od 1. do 31. za pomocą dwóch sześcianów, ale pozwolił, aby patent ten wygasł w 1965 roku. Na każdym sześcianie widnieje sześć cyfr, po jednej na każdej ściance. Można ustawiać sześciany dowolną ścianką do przodu i w dowolnej kolejności. Jakie powinny być cyfry na każdym z sześcianów?

Zadanie to umieścił Ian Stewart, wielki popularyzator matematyki, w swojej książce Gabinet matematycznych zagadek. Na załączonych zdjęciach widać pracę uczestników nad rozwiązaniem.

Wstążka, papier i jabłko

Dnia 23 października 2019 odbyły się kolejne zajęcia Klubu Młodego Odkrywcy My, tropiciele matematyki.

Tym razem usiłowaliśmy krzyż grecki przekształcić w kwadrat, a następnie badaliśmy, czym się kończy wiązanie wstążki? A wstążki papierowej? Co wspólnego ma przekrojone jabłko z węzłem na wstążce?

Przebieg i rezultaty pracy Klubowiczów widać na załączonych zdjęciach. Do odwiedzających tę stronę kierujemy pytanie: co takiego odkryli Klubowicze podczas spotkania (oczywiście z punktu widzenia matematyki)? Zachęcamy do samodzielnego wykonywania doświadczeń, zaś przemyślenia i ewentualne zdjęcia można przysłać na adres: ckum@math.uwb.edu.pl.

Można też po prostu przyjść na nasze następne zajęcia i uczestniczyć osobiście w kolejnych doświadczeniach. W roku 2019 zajęcia odbędą się jeszcze 20 listopada i 18 grudnia o godzinie 17.00 - jak zwykle w sali 3011 w budynku Wydziału Matematyki na kampusie UwB, ul. Ciołkowskiego 1M.