Ile jest matematyki na pomarańczy?
16 października 2019 odwiedziła nas grupa uczniów z klas VII-VIII Szkoły
Podstawowej w Czyżewie, realizująca projekt Bryły wokół nas w ramach kolejnej
edycji konkursu mPotęga, oraz grupa uczniów z klasy VII Szkoły Podstawowej nr 51
w Białymstoku. Pierwszą godzinę zajęć poświęciliśmy odkrywaniu własności figur
geometrycznych na powierzchni kuli pod hasłem: Ile jest matematyki na
pomarańczy, ile jest matematyki na globusie? Drugą godzinę poświęciliśmy
dowodzeniu twierdzeń.
Tworzymy Kluby Młodego Odkrywcy Matematyki!
W Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki usytuowanego przy Wydziale
Matematyki i Informatyki Uniwersytetu w Białymstoku tworzymy międzyszkolne Kluby
Młodego Odkrywcy Matematyki:
- jeden dla uczniów przyszłorocznych klas VI-VIII szkół podstawowych,
- jeden dla uczniów przyszłorocznych klas II-III szkół ponadpodstawowych.
Działanie Klubu Młodego Odkrywcy (KMO) polega na samodzielnym konstruowaniu
przez uczniów wiedzy (w naszym przypadku matematycznej) poprzez pracę
eksperymentalną wykonywaną w grupach. Koordynatorem krajowym programu KMO
jest Centrum Nauki Kopernik. Wszystkie szczegóły dotyczące programu można
znaleźć na stronie www.kmo.org.pl.
Uniwersytet w Białymstoku jest partnerem regionalnym Centrum Nauki Kopernik w programie KMO.
Serdecznie zapraszamy zainteresowanych uczniów:
- obecnych klas V-VII szkół podstawowych, oraz
- uczniów obecnych klas I-II szkół ponadpodstawowych
na spotkanie wstępne, podczas którego zaprezentujemy naszą wizję działania
Klubów (m.in. tematykę zajęć na pierwsze miesiące przyszłego roku szkolnego), a
także podyskutujemy o Waszych oczekiwaniach i sugestiach.
Spotkanie odbędzie się dnia 11 czerwca 2019 roku:
- o godzinie 12.00 dla uczniów obecnych klas V-VII szkół podstawowych,
- o godzinie 14.00 dla uczniów obecnych klas I-II szkół ponadpodstawowych
w
siedzibie Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki w sali 3011 w budynku
Wydziału Matematyki i Informatyki UwB na kampusie uniwersyteckim przy ulicy Ciołkowskiego 1M.
Czy natura korzysta z matematyki?
W dwie kolejne środy 23 października i 30 października 2019 gościliśmy klasy
trzecie ze Szkoły Podstawowej z Zambrowa. Dnia 23 października do kolegów z
Zambrowa dołączyli uczniowie z Prywatnej Szkoły Podstawowej Tekakwita w
Wasilkowie, natomiast 30 października uczniowie klasy I a ze Szkoły podstawowej
nr 51 w Białymstoku. Wspólnie zastanawialiśmy się, czy natura korzysta z
matematyki, dyskutując i wykonując doświadczenia.
Zajęcia 23 października prowadzili dr Anna Rybak i dr Karol Pąk, zaś 30
października dr Anna Rybak.
Zajęciach dla uczniów z Augustowa
18 listopada 2019 odwiedzili nas uczniowie z klas pierwszych o profilu
matematyczno-fizyczno-informatycznym z Liceum Ogólnokształcącego w Augustowie.
Uczestniczyli w dwóch wykładach: matematycznym na temat różnorodnych
zastosowań matematyki wygłoszonym przez dr Annę Rybak i informatycznym
o tworzeniu filmów i uzyskiwaniu efektów specjalnych wygłoszonym
przez mgra Adriana Jaszczaka.
Ile jest geometrii na pomarańczy?
23 listopada 2019 odwiedzili nas uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Mielniku i
uczniowie z Salezjańskiej Szkoły Podstawowej w Sokołowie Podlaskim.
Uczestniczyli oni w zajęciach warsztatowych na temat Ile jest geometrii na
pomarańczy? Ile jest geometrii na globusie? Na jednym ze zdjęć można
zobaczyć zapisane na tablicy problemy, które rozwiązywali. A może te właśnie
problemy staną się inspiracją do przemyśleń dla odwiedzających naszą
stronę?
Odwiedzają nas uczniowie z wielu szkół!
Ostatnio tyle się u nas dzieje, że nie nadążamy z publikowaniem relacji. Bardzo
się cieszymy, że uczniowie różnych szkół z całego regionu tak chętnie
przyjeżdżają do nas, aby w atrakcyjny sposób poznawać matematykę.
I tak, od ostatniego wpisu w tej zakładce miały miejsce u nas następujące
wydarzenia:
- 25 listopada 2019 roku odbyły się zajęcia dla uczniów dwóch klas maturalnych
o profilu matematyczno-fizyczno-informatycznym z LO w Augustowie: wykład o nieskończoności
wygłosił dr Tomasz Czyżycki, a wykład o tworzeniu filmów i uzyskiwaniu efektów specjalnych
wygłosił mgr Adrian Jaszczak z Instytutu Informatyki.
- 27 listopada 2019 uczniowie z Technikum im. Armii Krajowej Centrum Kształcenia
Zawodowego w Wysokiem Mazowieckiem uczyli się dowodzić twierdzenia.
- 27 listopada 2019 odbyły się też zajęcia dla uczniów z Technikum Budowlano-Geodezyjnego
w Białymstoku: warsztaty na temat Ile jest matematyki na globusie? Ile jest matematyki
na pomarańczy? Zajęcia miały miejsce w siedzibie Technikum.
- 4 grudnia 2019 odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu Na wakacjach spotkałem
matematykę. Impreza była połączona z otwarciem wystawy prac konkursowych i koncertem
muzycznym.
- 11 grudnia 2019 odbyły się zajęcia warsztatowe z zakresu geometrii na pomarańczy
i gier matematycznych dla grupy uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Białymstoku.
W grupie tej było dziesięcioro dzieci autystycznych.
- 11 grudnia 2019 odbyły się również czterogodzinne zajęcia dla grupy uczniów klas
pierwszych z I Liceum Ogólnokształcącego w Sokołowie Podlaskim. Podczas tych zajęć
wygłoszone zostały dwa wykłady: dr Anna Rybak opowiadała o zastosowaniach matematyki,
a dr Tomasz Czyżycki o nieskończoności, a następnie odbyły się zajęcia w pracowni
komputerowej (w podziale na dwie grupy), gdzie uczniowie uczyli się obsługi programu
GeoGebra.
- 9 stycznia 2020 roku w Szkole Podstawowej nr 11 w Białymstoku odbyły się zajęcia
Pracujemy z programem GeoGebra adresowane do grupy uczniów z udziałem dzieci
autystycznych.
- 11 stycznia 2020 roku ponownie odwiedziła nas grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej
w Mielniku. W ramach przygotowania do egzaminu ósmoklasisty ćwiczyliśmy się
w rozwiązywaniu zadań typu "wykaż", "uzasadnij", "udowodnij".
- 15 stycznia 2020 odwiedzili nas uczniowie trzech klas drugich z rozszerzoną
matematyką z VIII Liceum ogólnokształcącego w Białymstoku. Uczestniczyli oni
w dwóch wykładach interaktywnych: Matematyka w kryminologii? W psychologii? - Tak!,
który poprowadziła dr Anna Rybak, oraz Czy warto uprawiać hazard? Czyli po co nam
znajomość rachunku prawdopodobieństwa, który poprowadził dr Jarosław Kotowicz.
- 16 stycznia 2020 uczniowie z dwóch klas ósmych ze Szkoły Podstawowej nr 21
w Białymstoku w ramach przygotowania do egzaminu ósmoklasisty ćwiczyli się u nas
w rozwiązywaniu zadań typu "wykaż", "uzasadnij", "udowodnij".
Zbiorczo o naszych działaniach od ostatniego wpisu
- 18 stycznia 2020 roku po raz kolejny odwiedzili nas uczniowie ze Szkoły
Podstawowej w Mielniku. Tym razem rozwiązywali takie problemy, jakie
rozwiązują ich koledzy z Klubu Młodego Odkrywcy My, tropiciele matematyki.
- 31 stycznia odbyło się spotkanie opiekunów Klubów Młodego Odkrywcy z
Podlasia. Spotkanie odbyło się na Wydziale Biologii, ale CKUM to
współorganizator.
- 12 lutego razem z uczniami z klasy III Szkoły
Podstawowej nr 49 w Białymstoku zastanawialiśmy się, czy natura korzysta z
matematyki.
- 13 lutego uczniowie z klas ósmych Szkoły Podstawowej nr 51 w
Białymstoku ponownie uczyli się u nas dowodzić twierdzenia, tym razem z
geometrii.
-
15 lutego odbył się II etap Olimpiady Matematycznej Pogranicza
i Konkursu Matematycznego Pogranicza. Równolegle z uczniami z Podlasie zadania
II etapu rozwiązywali uczniowie z Brześcia na Białorusi i Odessy na Ukrainie.
Zdjęcie obok pokazuje pracę kolegów w Odessie.
- 17 lutego uczniowie z
klas szóstych Szkoły Podstawowej w Sokółce odkrywali podstawy geometrii na
sferze posługując się pomarańczami i globusami.
Działania naszych matematycznych Klubów Młodego Odkrywcy inspirują uczniów i nauczycieli z regionu
Materiały przesłane do Klubowiczów z naszych matematycznych Klubów
My, tropiciele matematyki i My, matematycy stały się inspiracją dla nauczycieli
ze Szkoły Podstawowej w Mielniku do zorganizowania konkursu
matematyczno-geograficznego dla uczniów. Bardzo cieszymy się, że nasza
działalność inspiruje środowisko!
Link do informacji o konkursie:
http://zs.mielnik.com.pl/950-konkurs-tropiciele-matematyki-i-geografii
Inspirujemy Kluby Młodego Odkrywcy z całego kraju do odkrywania matematyki
Materiały, na podstawie których na naszym Wydziale prowadzimy zajęcia Klubów
Młodego Odkrywcy My, tropiciele matematyki i My, matematycy znalazły się na
stronie głównej KMO, a tym samym rozpowszechnione są do wykorzystania przez
wszystkich chętnych do organizowania zajęć z zakresu odkrywania matematyki.
Bardzo się cieszymy, że nasze działania znalazły uznanie w zespole pracowników
Centrum Nauki Kopernik prowadzących program KMO.
Materiały można znaleźć na stronie: http://kmo.org.pl/.
Nasze działania tuż przed pandemią
- 19 lutego 2020 roku odbyły się zajęcia Klubu Młodego Odkrywcy
My, tropiciele matematyki. Tym razem dotyczyły one fizyki i matematyki, a
prowadziła je Pani Dziekan Wydziału Matematyki dr hab. Alina Dobrogowska, prof.
UwB.
- 27 lutego odbyło się kolejne seminarium dla nauczycieli matematyki.
Tematem była grywalizacja na lekcjach matematyki. Seminarium prowadziły Anna
Rybak (koordynator Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki) i Hanna Mąka
(doradca metodyczny ds. matematyki w zakresie szkoły ponadpodstawowej).
- 28 lutego odwiedzili nas uczniowie z Technikum Elektrycznego w
Białymstoku. Uczestniczyli w interaktywnym wykładzie na temat zastosowań
matematyki.
- 2 marca grupa 80 uczniów klas ósmych ze Szkoły Podstawowej nr 19 w
Białymstoku uczyła się dowodzić twierdzenia - w ramach przygotowań do egzaminu
ósmoklasisty.
- Regularnie w soboty (te bez ferii w okresie luty - 7. marca 2020)
prowadzony był kurs przygotowujący do matury na poziomie rozszerzonym.
- Pracownicy Wydziału zaangażowani w prace CKUM wzięli udział w kilku
wyjazdach promocyjnych UwB i spotkaniach z uczniami i nauczycielami szkół
średnich, m. in. w Bielsku Podlaskim, Hajnówce i innych miejscowościach regionu.
Nasze działania w czasie pandemii
- W zaistniałej sytuacji w drugiej połowie marca 2020 roku podjęliśmy kroki
w celu prowadzenia aktywności CKUM w formie zdalnej. Nauczycielom matematyki
współpracującym z naszym Wydziałem oraz uczestnikom kursu maturalnego były
przekazywane informacje o źródłach materiałów dydaktycznych i wydarzeniach
organizowanych przez znane platformy edukacyjne, np. webinaria dla ósmoklasistów
i maturzystów organizowane przez portal PiStacja czy darmowe wideolekcje.
- W omawianym okresie kontynuowane były działania przez Internet.
Każdego miesiąca członkowie naszych dwóch matematycznych Klubów Młodego Odkrywcy
otrzymywali materiały do pracy własnej z zachętą do zaangażowania całej rodziny.
- W marcu Klubowicze otrzymali materiał pt. Linie geodezyjne, w
kwietniu Ćwiczymy swoją intuicję matematyczną i zmysł obserwacji, w maju I Ty
możesz tworzyć sztukę jak Escher, w czerwcu I Ty możesz odkrywać własności
brył przestrzennych jak Euler.
- Na bazie materiału wysłanego do Klubowiczów w kwietniu w Szkole
Podstawowej w Mielniku został zorganizowany konkurs dla uczniów Tropiciele
matematyki i geografii. Prace konkursowe oceniane były w naszym Centrum.
- Materiały wysyłane do naszych Klubowiczów zostały docenione w Centrum
Nauki Kopernik i wstawione na stronie głównej programu KMO w sekcji E-pomoce od
partnerów regionalnych jako inspiracje dla Opiekunów Klubów Młodego Odkrywcy i
praktycznie wszystkich zainteresowanych osób:
https://www.kmo.org.pl/pl/news/3195.
- Zakończony został kurs dla maturzystów. W okresie kwarantanny prowadzony
on był drogą korespondencyjno-zdalną, ale wszystkie zaplanowane na rok szkolny
2019/20 tematy zostały zrealizowane.
- Wszyscy uczestnicy naszych działań (Olimpiady Matematycznej Pogranicza,
naszych obu Klubów Młodego Odkrywcy, seminarium dla nauczycieli) otrzymali
zaświadczenia/dyplomy - w formie elektronicznej. Mieliśmy nadzieję spotkać się z
nimi w przyszłym roku szkolnym, ale - niestety - życie zweryfikowało negatywnie
te nasze nadzieje.
- Lipiec - przerwa wakacyjna, chociaż na początku lipca odbyło się w formie
zdalnej kolejne spotkanie partnerów regionalnych programu KMO zorganizowane
przez Centrum Nauki Kopernik; dr Anna Rybak reprezentowała Uniwersytet w
Białymstoku i Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki podczas tego
spotkania. Spotkanie poświęcone było planom działalności partnerów regionalnych
na najbliższy rok oraz nowym formom realizacji programu KMO zaproponowanym przez
Centrum Nauki Kopernik.
- Sierpień upłynął na konsultacjach udzielanych w formie elektronicznej
uczestnikom konkursu Na wakacjach spotkałem matematykę (druga edycja została
ogłoszona w czerwcu 2020) i ich opiekunom, a także na tworzeniu koncepcji
dodatkowego wyposażenia CKUM w pomoce dydaktyczne.
- 26 sierpnia 2020 na zaproszenie organizatorów dr Anna Rybak uczestniczyła
w formie zdalnej w sesji podsumowującej konferencję Pokazać-Przekazać
organizowanej co roku w sierpniu przez Centrum Nauki Kopernik, reprezentując
CKUM.
- 27 sierpnia 2020 - podczas konferencji Tendencje w nauczaniu matematyki w
szkołach podstawowych i ponadpodstawowych w roku szkolnym 2020/2021. Konferencja
metodyczna matematyków. organizowanej przez MODM Białystok dr Anna Rybak
wygłosiła wykłady metodyczne pt. Inspiracja zamiast informacji,
poszukiwanie zamiast wyjaśnienia, motywacja własna zamiast obowiązku - jako
droga uczenia się matematyki w szkole podstawowej dla nauczycieli szkół
podstawowych i Inspiracja zamiast informacji, poszukiwanie zamiast wyjaśnienia,
motywacja własna zamiast obowiązku - jako droga uczenia się matematyki w szkole
ponadpodstawowej dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych, reprezentując CKUM i
udzielając informacji na temat naszych działań. Planowane jest podpisanie umowy
o współpracy pomiędzy Wydziałem Matematyki a MODM (Miejski Ośrodek Doradztwa
Metodycznego) w Białymstoku.
- We wrześniu z funduszy wydziałowych zostały zakupione dodatkowe pomoce
dydaktyczne do CKUM. W związku z tym została opracowana nowa oferta zajęć dla
uczniów; została ona zaprezentowana nauczycielom podczas wrześniowego
seminarium.
- 23 września 2020 odbyły się w formie stacjonarnej zajęcia Klubów Młodego
Odkrywcy My, matematycy i My, tropiciele matematyki.
- 24 września 2020 odbyło się w formie stacjonarnej seminarium dla
nauczycieli matematyki.
- 30 września 2020 odbyły się w formie stacjonarnej zajęcia pt. Czy natura
korzysta z matematyki? dla dzieci z Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej im. dr
Ireny Białówny w Białymstoku (Dom Dziecka przy ul. 11 Listopada).
- 5 i 8 października 2020 dr Anna Rybak wygłosiła wykłady interaktywne na
temat zastosowań matematyki dla uczniów czterech klas drugich z rozszerzoną
matematyką z III LO w Białymstoku - w sumie cztery godziny, w siedzibie szkoły w
trybie stacjonarnym.
- Podsumowany został konkurs Na wakacjach spotkałem matematykę -
zgłoszonych zostało 47 prac z całego kraju; uroczystość wręczenia nagród
przewidywaliśmy na początek grudnia 2020, ale pandemia uniemożliwiła to.
- W październiku, listopadzie i grudniu zostały wysłane opracowane i wysłane
materiały do pracy własnej uczestnikom naszych matematycznych Klubów Młodego
Odkrywcy: w październiku materiał pt. I Ty możesz odkrywać matematykę jak
Fibonacci, w listopadzie Tym razem badamy trójkąt Pascala, w grudniu Tym
razem podążamy za Hugo Steinhausem - w bieżącym roku szkolnym podążamy
ścieżkami sławnych matematyków i pokazujemy, że możemy odkrywać matematykę jak
oni.
- 23 listopada w ramach Podlaskich Dni matematyki dr Anna Rybak wygłosiła
wykład popularnonaukowy Matematykę znajdziesz nawet tam, gdzie się jej nie
spodziewasz. Wykład jest dostępny w Internecie pod linkiem
https://www.youtube.com/watch?v=9WdI3_UAEXM
- Przygotowana została wystawa prac nadesłanych na konkurs Na wakacjach
spotkałem matematykę. Film z wystawy nakręcony przez pracowników naszego Działu
Promocji dostępny jest pod linkiem
https://www.youtube.com/watch?v=Zqyjl7b2Pak
- W grudniu 2020 w regionalnej telewizji w programie Obiektyw został
wyemitowany program o naszej wystawie i odkrywaniu matematyki, link:
https://bialystok.tvp.pl/51394360/matematyka-przyjazna
- 17 grudnia dr Anna Rybak przeprowadziła lekcję online dla klasy dzieci
autystycznych ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Białymstoku. Temat lekcji:
Rozwiązujemy równania z wykorzystaniem wagi.
- W styczniu 2021 - jak ostatnio co miesiąc - został wysłany do członków
naszych matematycznych Klubów Młodego Odkrywcy materiał do pracy własnej. Nosi
on tytuł Hypatia - matematyczka z Aleksandrii, a zagadnienia do zbadania przez
Klubowiczów dotyczą krzywych stożkowych.
- 29 stycznia odbyło się ogólnopolskie webinarium, które zorganizowaliśmy
jako partner regionalny Centrum Nauki Kopernik w programie Klub Młodego
Odkrywcy. Webinarium to było częścią działania Eksperci KMO, które obejmuje cykl
webinariów prezentujących instytucje partnerskie i szkoły, a także kompetencje,
jakie rozwijamy (ekspert od partnera) oraz dobre praktyki Opiekunów z naszych
regionów (Opiekun KMO). Dr Anna Rybak reprezentowała Wydział Matematyki i CKUM
jako ekspert z zakresu matematyki (ze względu na prowadzenie Centrum i
matematycznych Klubów). Tytuł jej wystąpienia to: Matematykę też można
odkrywać.
- 4 lutego w regionalnej telewizji w programie Obiektyw został wyemitowany
program o naszych pomocach dydaktycznych i odkrywaniu matematyki:
link.
- W lutym został wysłany do członków naszych matematycznych Klubów Młodego
Odkrywcy materiał do pracy własnej. Nosi on tytuł Hertha Marks Ayrton -
brytyjska matematyczka i wynalazczyni, a zagadnienia do zbadania przez
Klubowiczów dotyczą dzielenia linii na równe części oraz pomniejszania i
powiększania figur, ponieważ przyrząd do tych właśnie operacji wynalazła Hertha
Marks Ayrton.
- Wszystkie materiały wysyłane do członków naszych Klubów Młodego Odkrywcy
zostały opublikowane na naszej stronie internetowej do wykorzystania przez
uczniów i nauczycieli, którzy są takimi materiałami zainteresowani.
- 11 lutego 2021 dr Anna Rybak wygłosiła na platformie Teams wykład
interaktywny dla maturzystów z Zespołu Szkół Handlowo-Ekonomicznych na temat
Dowód nie wprost bez tajemnic.
- Oferta tego wykładu pod zmienionym tytułem (Dowodzenie twierdzeń w
pigułce) została opublikowana na naszej stronie internetowej dla wszystkich
zainteresowanych tego rodzaju pomocą w przygotowaniu do matury
(link).
- Dr Anna Rybak i dr Justyna Makowska zgłosiły Klub Młodego Odkrywcy My,
tropiciele matematyki i Klub Młodego Odkrywcy My, matematycy do konkursu
Mistrzowie KMO zorganizowanego przez Centrum Nauki Kopernik.
Szczegóły konkursu (link).
Nasze działania w marcu 2021 roku
- W marcu - jak ostatnio co miesiąc - został wysłany do członków naszych
matematycznych Klubów Młodego Odkrywcy materiał do pracy własnej. Nosi on tytuł
Co wspólnego ma wiedźma z wykresem funkcji?, a zagadnienia do zbadania przez
Klubowiczów dotyczą krzywej zwanej lokiem Agnesi, którą zajmowała się Maria
Gaetana Agnesi. Maria Agnesi to żyjąca w latach 1718-1799 włoska lingwistka,
matematyczka i filozofka.
- Okazuje się, że naszą działalnością inspirujemy innych do działania.
Szkoła Podstawowa nr 11 w Białymstoku, zainspirowana naszym konkursem
Na wakacjach spotkałem matematykę przeprowadziła międzyszkolny konkurs
matematyczny
Zima z Królową Nauk (link)
Na konkurs nadesłano wiele bardzo ciekawych prac, a w obradach jury
uczestniczyła dr Anna Rybak, która reprezentowała nasze Centrum Kreatywnego
Uczenia się Matematyki, które współpracuje ze Szkołą Podstawową nr 11 na różnych
polach.
- Obchodziliśmy Dzień Liczby Pi. W ramach tych obchodów ogłosiliśmy konkurs
dla uczniów Sławna Liczba Pi, dr Justyna Makowska przygotowała prezentację o
liczbie pi, zamieszczoną na naszej stronie internetowej, dr Anna Rybak wygłosiła
wykład online Sławna Liczba Pi.
- Nasze działania znalazły uznanie w Stowarzyszeniu Nauczycieli Matematyki.
Władze Stowarzyszenia uznały je za bardzo wartościowe i postanowiły
upowszechniać je wśród nauczycieli matematyki z całego kraju. I tak, jako
pierwsze nasze działanie promowany jest nasz konkurs:
Sławna Liczba Pi (link).
- Włączyliśmy się w działania z zakresu Spotkań z Nauką 2021, które trwają
od marca do końca maja 2021 roku. 31 marca dr Karol Pryszczepko wygłosił wykład
pt. Prawo Benforda - kilka słów o występowaniu cyfr wiodących w pewnych
zbiorach danych.
Nasze działania w kwietniu 2021 roku
- W kwietniu - jak ostatnio co miesiąc - został wysłany do członków naszych
matematycznych Klubów Młodego Odkrywcy materiał do pracy własnej. Nosi on tytuł
Lilavati, przybliża postać hinduskiej matematyczki i filozofki z XII wieku, a
zagadnienia do zbadania przez Klubowiczów pochodzą z książki Szczepana
Jeleńskiego pod tym samym tytułem.
- W kwietniu braliśmy udział w Spotkaniach z Nauką, które w które w tym roku
odbywają się w formie online i będą trwały do końca maja. Pierwszy wykład
otwarty w ramach Spotkań wygłosił 31 marca dr Karol Przyszczepko, natomiast w
kwietniu zostaly wygłoszone dwa następne:
- 8 kwietnia dr Tomasz Czyżycki wygłosił dla uczniów szkół
ponadpodstawowych wykład Porozmawiajmy o nieskończoności,
- 19 kwietnia dr Anna Rybak oraz studentki I roku studiów II stopnia na
Wydziale Matematyki Dominika Nicewicz, Paulina Naumowicz i Anna Ryszawa
zaprezentowały Zadania różne i czasem niezwykłe - był to wykład interaktywny
dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych i uczniów młodszych klas szkół
ponadpodstawowych.
- W ramach Spotkań z Nauką wspólnie z nauczycielami ze Szkoły Podstawowej nr
11 w Białymstoku ogłosiliśmy Konkurs na Eksperyment Matematyczny,
szczegóły są tutaj.
- Nasz nowy konkurs został uznany za bardzo ciekawy i nowatorski przez
Centrum Nauki Kopernik oraz
Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki
i jest promowany przez obie te instytucje.
- Podsumowaliśmy konkurs Sławna Liczba Pi, na który wpłynęły prace z całego
kraju.
Wyniki konkursu są tutaj.
- Włączyliśmy się w przygotowanie Niezapominajek maturalnych - krótkich
filmów przeznaczonych dla tegorocznych maturzystów ze wskazówkami dotyczącymi
pisania prac maturalnych. Dr Anna Rybak przygotowała i nagrała trzy
Niezapominajki: Jak pisać pracę maturalną z matematyki; Dowodzenie twierdzeń;
Rachunek prawdopodobieństwa. Niezapominajki można obejrzeć
na stronie UwB: Maturalne Niezapominajmi.
- 22 kwietnia odbyła się ogólnopolska kampania zorganizowana przez Fundację
Edukacyjną Perspektywy pt. Dziewczyny do Ścisłych. Uniwersytet w Białymstoku
po raz pierwszy włączył się do tej kampanii, a wraz z uniwersytetem nasze
Centrum: w ramach Akademii Edukatorów dr Anna Rybak poprowadziła w formie online
warsztaty pt. Odkrywanie matematyki- działanie i eksperymenty.
Nasze działania w maju 2021 roku
- W maju - jak ostatnio co miesiąc - został wysłany do członków naszych
matematycznych Klubów Młodego Odkrywcy materiał do pracy własnej. Nosi on tytuł
Pitagorejczycy, przybliża ideę szkoły pitagorejskiej, a zagadnienia do zbadania
przez Klubowiczów dotyczą gwiazdy pitagorejskiej i dowolnej gwiazdy
pięcioramiennej.
- Dnia 13 maja odbyło się kolejne spotkanie robocze partnerów regionalnych
programu Klub Młodego Odkrywcy zorganizowane przez Centrum Nauki Kopernik.
Ustalane były szczegóły dorocznego spotkania, które odbędzie się w końcu czerwca
oraz kolejnego Forum KMO, które odbędzie się w listopadzie 2021. W obu tych
wydarzeniach będziemy brać czynny udział: na czerwiec zostało zgłoszone
wystąpienie dotyczące naszego Konkursu na Eksperyment Matematyczny, na listopad
zostało zadeklarowane rozpoczęcie prac nad przeniesieniem doświadczeń i stylu
pracy wypracowanego w KMO do powszechnej edukacji szkolnej.
W maju w dalszym ciągu braliśmy udział w Spotkaniach z Nauką:
- 24 maja dr Anna Rybak oraz studentki I roku studiów II stopnia na Wydziale
Matematyki Dominika Nicewicz, Paulina Naumowicz i Anna Ryszawa wygłosiły wykład
interaktywny Geometria nie musi być trudna - był to wykład prowadzony online
dla uczniów klas III-VIII szkół podstawowych i uczniów młodszych klas szkół
ponadpodstawowych;
- dr Justyna Makowska nagrała wykład Co kryje Trójkąt Pascala dla uczniów
klas IV-VIII szkół podstawowych - wykład jest dostępny do 15 czerwca 2021 roku
tutaj.
- Podsumowaliśmy Konkurs na Eksperyment Matematyczny. Na konkurs ten napłynęło 35
prac z całej Polski.
Wyniki konkursu są dostępne tutaj.
Teraz planujemy wykonanie galerii nagrodzonych i wyróżnionych prac (w formie
elektronicznej na stronie internetowej naszego wydziału) oraz zorganizowanie
spotkania uczestników konkursu w formie online - to zostanie zrealizowane w
czerwcu.
Nasze działania w czerwcu 2021 roku
- W czerwcu - jak ostatnio co miesiąc - został wysłany do członków naszych
matematycznych Klubów Młodego Odkrywcy materiał do pracy własnej. Nosi on tytuł
Wakacyjnie, a zagadnienia do zbadania przez Klubowiczów w jakiejś mierze
związane są z kontaktami z naturą, jakie mogą zdarzyć się podczas wakacji.
- Nasze działania podjęte w ramach Spotkań z Nauką zaowocowały dwoma opracowaniami
opublikowanymi z biuletynie Koala wydawanym w Poznaniu dla nauczycieli i
miłośników konkursu Kombinatoryczno-Algorytmiczno-Logicznego Koala. Te
publikacje to: Matematyka a eksperymentowanie autorstwa dr Justyny Makowskiej
i dr Anny Rybak, a także Zadania różne i czasem niezwykłe o wykładzie, który
został przeprowadzony przez dr Annę Rybak i studentki I roku studiów II stopnia
na Wydziale Matematyki Dominikę Nicewicz, Paulinę Naumowicz i Annę Ryszawę.
- Został podsumowany Konkurs na eksperyment matematyczny. Oto linki:
- 22 czerwca odbyło się zdalne spotkanie organizatorów konkursu, uczestników i
ich opiekunów. Spotkanie było bardzo inspirujące, jeśli chodzi o planowanie
działań na przyszłość. Nagrody zostały wysłane pocztą.
- Została ogłoszona trzecia edycja Konkursu Na wakacjach spotkałem matematykę. W
tym roku konkurs nosi podtytuł Szukamy geometrii na wakacjach i opiera się na
geometrycznym ujęciu wakacyjnych obserwacji, odwiedzonych miejsc czy
podziwianych dzieł sztuki.
Link do ogłoszenia o konkursie
- Został zgłoszony udział naszego wydziału w Pikniku Naukowym, który ma się odbyć
w Rzeszowie 9 października 2021 roku. Będziemy tam występować w konsorcjum z
ELTE University w Budapeszcie i Węgierskim Instytutem Kultury w Warszawie.
Zgloszone zostały trzy aktywności: Geometria na różnych powierzchniach - ile
jest geometrii na globusie, ile jest geometrii na pomarańczy?", "Spacer
ścieżkami historii geometrii", "Eksperymentujemy i odkrywamy matematykę - na
podstawie doświadczeń z z działania matematycznych Klubów Młodego Odkrywcy na
Wydziale Matematyki UwB.
- W dniach 28-29 czerwca 2021 roku odbyło się doroczne spotkanie partnerów
programu Klub Młodego Odkrywcy, zorganizowane przez Centrum Nauki Kopernik - w
formie zdalnej. Do wszystkich partnerów została wysłana informacja (uprzednio
zaprezentowana na żywo podczas spotkania) o naszych działaniach jako wydziału
i Centrum podjętych w mijającym roku szkolno-akademickim na rzecz rozwijania
kreatywności u dzieci i młodzieży.
Nasze działania we wrześniu i październiku 2021 roku
- We wrześniu wróciliśmy do zajęć stacjonarnych z uczniami i nauczycielami.
22 września odbyły się spotkania stacjonarne naszych matematycznych Klubów
Młodego Odkrywcy. Budowaliśmy pojęcie prawdopodobieństwa korzystając z zabawy w
kurczaki, rozwiązywaliśmy zagadki logiczne - tak na dobry początek nowego roku
szkolnego.
- 23 września 2021 roku w Miejskim Ośrodku Doradztwa Metodycznego zostało
przeprowadzone przez dr Annę Rybak szkolenie nauczycieli szkół podstawowych i
ponadpodstawowych na temat Kształtowanie pojęcia prawdopodobieństwa z
wykorzystaniem różnorodnych środków dydaktycznych - strategia czynnościowego
nauczania matematyki w praktyce.
- 30 września 2021 roku odbyło się w formie stacjonarnej pierwsze w tym roku
szkolnym seminarium dla nauczycieli.
- 9 października 2021 roku odbył się w Rzeszowie Piknik Nauki Eksploracje.
Wydział Matematyki Uniwersytetu w Białymstoku we współpracy z ELTE University w
Budapeszcie i Instytutem Liszta w Warszawie wziął udział w tym Pikniku.
Zaproponowaliśmy następujące aktywności:
- Geometria na różnych powierzchniach - ile jest geometrii na globusie,
ile jest geometrii na pomarańczy? - Aktywność o charakterze zajęć warsztatowych,
wpisująca się w obszar Świat wokół nas;
- Spacer ścieżkami historii geometrii - Aktywność o charakterze
wykładowo-dyskusyjnym, wpisująca się w obszar Nasza cywilizacja;
- Eksperymentujemy i odkrywamy matematykę - na podstawie doświadczeń z z
działania matematycznych Klubów Młodego Odkrywcy na Wydziale Matematyki UwB -
Aktywność o charakterze zajęć warsztatowych, wpisująca się w obszar My ludzie,
ponieważ rozwija ludzkie myślenie i kreatywność w rozwiązywaniu problemów.
Z Wydziału Matematyki UwB udział w Pikniku wzięły: dr Anna Rybak i studentki
Dominika Nicewicz i Anna Ryszawa, z ELTE University w Budapeszcie przybył do
nas Pan István Lénárt.
- 12 października 2021 roku odbyło się na naszym wydziale Forum Dyrektorów
Szkół, podczas którego zaprezentowana została oferta i działalność naszego
Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki i nawiązane zostały kontakty ze
szkołami, które jeszcze nie współpracowały z nami.
- 21 października 2021 dr Karol Pryszczepko przeprowadził dla uczniów koła
matematycznego Mały Archimedes z Zespołu Szkół im. ks. Jana Krzysztofa Kluka
w Wojewodzinie zajęcia Matematyczne spojrzenie na pewne gry. Zajęcia zostały
zrealizowane w ramach projektu Kompleksowy Program Rozwoju ZS Wojewodzin
- 22 października 2021 około 60 uczniów z XI LO w Białymstoku uczestniczyło
w zajęciach stacjonarnych - wykładzie interaktywnym na temat Szukamy błędów w
rozumowaniach prowadzonym przez dr Annę Rybak.
- 24 października 2021 dr Karol Pryszczepko przeprowadził pierwsze zajęcia
Koła matematycznego dla uczniów 1 LO w Łomży. Koło ma na celu przygotować
uczniów do Olimpiady matematycznej. Zajęcia obywają się cyklicznie co dwa
tygodnie w soboty.
- 25 października 2021 około 60 uczniów z I LO w Augustowie uczestniczyło w
zajęciach stacjonarnych - wykładzie interaktywnym na temat Dowodzimy
twierdzenia i szukamy błędów w rozumowaniach prowadzonym przez dr Annę Rybak.
- 27 października 2021 roku odwiedziło nas 20 autystycznych uczniów ze
Szkoły Podstawowej nr 11 w Białymstoku. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach
zorganizowanych metodą stolikową - przy odrębnych stolikach proponowane były
różne aktywności (m.in. praca z geoplanami, odbicia lustrzane, przekształcanie
krzyża greckiego w kwadrat, łamigłówka koń i jeździec, liczenie na
liczydłach), uczniowie przechodzili od stolika do stolika uczestnicząc w tych
aktywnościach. Zajęcia prowadziły studentki Dominika Nicewicz, Paulina Naumowicz
i Anna Ryszawa pod kierunkiem dr Anny Rybak.
- 27 października 2021 roku odbyły się kolejne spotkania stacjonarne naszych
matematycznych Klubów Młodego Odkrywcy. Posługiwaliśmy się deską Galtona,
oswajaliśmy pojęcia sukcesu i porażki i odkrywaliśmy podstawowe założenia
schematu Bernoulliego.
- 28 października 2021 roku odbyło się w formie stacjonarnej kolejne w tym
roku szkolnym seminarium dla nauczycieli. Poświęcone było metodyce wprowadzania
rachunku różniczkowego oraz eksperymentowaniu na lekcjach matematyki w oparciu o
nasze doświadczenia ze spotkań Klubów Młodego Odkrywcy.
- W październiku 2021 został podsumowany konkurs Na wakacjach spotkałem
matematykę i zostały ogłoszone jego wyniki.
W listopadzie przewidziane jest spotkanie online uczestników i zorganizowanie wystawy prac.
- Następna edycja naszego Konkursu na Eksperyment Matematyczny została
zgłoszona jako propozycja współpracy z Klubami Młodego Odkrywcy z Polski i
zagranicy. Forum KMO, podczas którego odbędzie się oficjalne ogłoszenie tej
propozycji, odbędzie się w listopadzie 2021 roku.
Nasze działania w listopadzie 2021 roku
- Został ogłoszony konkurs Matematyka w moim zawodzie - we współpracy z
Zespołem Szkół Technicznych im. gen. Andersa w Białymstoku.
Link do ogłoszenia.
- 8 listopada 2021 około 50 uczniów z VIII LO w Białymstoku uczestniczyło w
zajęciach stacjonarnych - wykładzie interaktywnym na temat Szukamy błędów w
rozumowaniach.
- 9 listopada 2021 została przeprowadzona w klasie o profilu
matematyczno-geograficznym w III LO w Białymstoku lekcja na temat Co łączy
matematykę i geografię?.
- W dniach 19-20 listopada 2021 odbyło się X Forum Klubów Młodego Odkrywcy
zorganizowane przez Centrum Nauki Kopernik w formie zdalnej. Naszą uczelnię
reprezentowała dr Anna Rybak, uczestnicząc w sesji Poszukiwany-Poszukiwana,
podczas której następna edycja naszego Konkursu na Eksperyment Matematyczny
została zgłoszona jako propozycja współpracy z Klubami Młodego Odkrywcy z
Polski i zagranicy. Zainteresowały się już grupy z Krakowa i z Gruzji.
- 23 listopada 2021 odwiedzili nas uczniowie klasy VI ze Szkoły Podstawowej
w Supraślu, którzy uczestniczyli w zajęciach w pracowni komputerowej, podczas
których pracowali z programem GeoGebra.
- 24 listopada 2021 odwiedzili nas uczniowie dwóch klas ósmych z Zespołu
Szkół Katolickich w Białymstoku. Uczniowie pracowali w grupach rozwiązując
problemy z różnych działów matematyki.
- 24 listopada 2021 roku odbyły się kolejne spotkania stacjonarne naszych
matematycznych Klubów Młodego Odkrywcy. Tym razem badaliśmy, czy warto się
zakładać i jak rachunek prawdopodobieństwa może nam pomóc w odpowiedzi na to
pytanie.
- 26 listopada 2021 roku odwiedzili nas uczniowie klasy maturalnej z VIII
LO w Białymstoku. Uczestniczyli oni w zajęciach stacjonarnych - wykładzie
interaktywnym na temat Dowodzimy twierdzenia i szukamy błędów w rozumowaniach.
- 29 listopada 2021 roku odwiedzili nas nauczyciele z Norwegii, Czech,
Portugalii i Włoch, którzy w ramach programu Erasmus Plus przyjechali do
współpracującej z nami Szkoły Podstawowej nr 11 w Białymstoku. Uczestniczyli oni
w zajęciach zatytułowanych How to inspire students to discover mathematical
knowledge with using ICT (based on the experiences of Centre for Creative
Learning of Mathematics at The University of Białystok), a następnie w
rozmowach kuluarowych wyrazili zainteresowanie prowadzonymi przez nas
konkursami i wstępną chęć przyłączenia się do konkursu Na wakacjach spotkałem
matematykę. Gdyby tak się rzeczywiście stało, nasz konkurs zyskałby rangę
międzynarodową.
Nasze działania w styczniu i lutym 2022 roku
- Ogłosiliśmy wyniki konkursu Matematyka w moim zawodzie. Wyniki konkursu są
pod linkiem https://math.uwb.edu.pl/pl/ckum/konkurs.php.
- 19 stycznia 2022 roku odbyły się kolejne spotkania stacjonarne naszych
matematycznych Klubów Młodego Odkrywcy. Tym razem badaliśmy, jak symetria może
nam pomóc w budowaniu strategii wygrania w grach.
- Centrum Nauki Kopernik ogłosiło konkurs na działania w regionach związane z
popularyzacją Klubów Młodego Odkrywcy. Zgłosiliśmy wniosek pt.
Jak ogień z wodą, czyli interdyscyplinarność zjawisk i procesów przyrodniczych.
Cele projektu to:
- Kształtowanie u Klubowiczów spójnego obrazu świata oraz spójności i wzajemnej
użyteczności różnych dziedzin nauki;
- Nawiązanie współpracy pomiędzy Klubami i Opiekunami, wymiana doświadczeń i
scenariuszy zajęć - sieciowanie;
- Zainspirowanie Opiekunów do prowadzenia zajęć o charakterze interdyscyplinarnym.
Otrzymaliśmy grant na ten projekt!
Projekt będzie realizowany na Uniwersytecie w Białymstoku i powiązany z takimi
działaniami jak Spotkania z Nauką czy Podlaski Festiwal Nauki i Sztuki, więc
będzie to też forma promocji naszego Wydziału.
- 23 lutego 2022 roku odbyły się kolejne spotkania stacjonarne naszych
matematycznych Klubów Młodego Odkrywcy. Tym razem badaliśmy, co wspólnego ma
karta bankomatowa z XXI wieku z wielkim matematykiem Fibonaccim, który żył na
przełomie XII i XIII wieku, czyli odkrywaliśmy złotą proporcję w przedmiotach
codziennego użytku.
- 24 lutego 2022 roku odbyło się kolejne seminarium dla nauczycieli, tym razem
spotkanie miało miejsce w siedzibie Centrum Edukacji Nauczycieli przy ul. Złotej
4. Tematem był escape room na lekcjach matematyki, a przykład gry, w której
braliśmy udział dotyczył obliczeń procentowych.
- 26 lutego na Wydziale Matematyki UwB odbyło się spotkanie nauczycieli
matematyki z Białostockiej Szkoły Ćwiczeń i koordynatorki Centrum Kreatywnego
Uczenia Matematyki - dr Anny Rybak. BSĆ jest miejscem rozwoju zawodowego
nauczycieli, którzy stosują w swojej pracy ciekawe rozwiązania dydaktyczne,
organizacyjne, wychowawcze. Podczas spotkania przedyskutowano wiele konkretnych
problemów związanych z dydaktyką matematyki. Nauczyciele zapoznali się także z
ofertą dydaktyczną CKUM.
- 28 lutego odbyło się ogólnopolskie webinarium z cyklu
Eksperci Klubu Młodego Odkrywcy organizowane co miesiąc przez Centrum Nauki
Kopernik. Gospodarzem każdego webinarium jest inny partner regionalny CNK w
programie KMO. Tym razem spotkanie przygotował nasz wydział, prowadziła dr Anna
Rybak, zaś głównym tematem spotkania były zmiany, którym czoło muszą stawić dziś
nauczyciele w swojej pracy. Zmiany związane z pandemią, ze zdalną nauką, z
mniejszą ilością godzin. Jak w tych trudnych warunkach nie stracić kontaktu z
klubowiczami? Przykład działań w takich warunkach przedstawiła Pani Bogusia
Łebska, Opiekunka Klubu z Płaskiej. Druga część spotkania była poświęcona
interdyscyplinarnemu ujęciu odkrywania wiedzy: tutaj jako Ekspert z Uniwersytetu
w Białymstoku wystąpiła Pani dr hab. Alina Dobrogowska, prof. UwB, Dziekan
Wydziału Matematyki. Dr Anna Rybak omówiła zajęcia naszego Klubu
My, tropiciele matematyki zainspirowane tematyką poruszoną
podczas jednego z wykładów na XXX Krajowej Konferencji Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki.